Reisverslag 72 - het laatste verslag

Plaats: Nederland

Datum:  11 en 12 juni

11 juni
Het laatste stuk over het IJsselmeer; om 9 uur de trossen los uit de Sixhaven, waar gelukkig op zaterdagochtend niet geheid wordt, dus niet om 7 uur wakker geschud.
Het is helder weer, er staat een mooie bries en we zijn al vlot door de Oranjesluis en de Schellingwouderbrug zodat we de zeilen kunnen hijsen, het is halve wind tot het Paard van Marken, en wat hoger aan de wind naar Enkhuizen.
We vertrekken onder vol zeil, maar het wakkert aan zodat we eerst 1 rif en later 2 reven zetten en de genua wat inrollen. De Alegria ruikt de stal, want we lopen regelmatig over de 8 kn.
In Enkhuizen gaan we naar de Buyshaven waar we hebben afgesproken met Irene en Aad.
Een roerend weerzien met onze opstappers uit Spanje.
Mark wordt door Hero Hettinga opgehaald om naar een avond in Zwolle te gaan van zijn internet spel “mobstar”.
Wij gaan met Aad en Irene Enkhuizen onveilig maken.

12 juni
Om 8 uur wakker, verplicht corvee, de boot moet schoon voor we thuis komen! Ontbeten en koffie drinken bij Irene en Aad. De zon schijnt lekker achter in de kuip; het begin van de dag is goed. Het is wel koud, dus dikke kleren aan en om 10.00 uur de trossen los. Er staat een wisselende wind uit het westen die ons rechtstreeks naar Lemmer waait, waar we precies om 13.00 uur door de sluis gaan. De eerste Friese vlag wappert ons tegemoet op de sluis. Koeien loeien ons vrolijk toe, het voelt weer goed. Vlak voor Sneek moet de sprayhood er weer even op voor wat spatjes, maar we hebben geluk gehad wat regen betreft, het meeste is om ons heen gewaaid. Opeens steekt achter ons een Victoire 933 de Janesloot uit, de zus van Frank met man en kinderen, de eerste bekenden op Fries water.
Om 15.20 varen we de hoek van het Slingerrak om, waar we met getoeter en gezang worden opgevangen. De tuin en het huis vrolijk versierd, prachtige bloemen en heerlijke taart. We ploppen een champagne die de hele reis veilig en goed heeft doorstaan. Het voelt goed weer thuis te zijn, een heerlijk weerzien met familie en vrienden.

EPILOOG

Een jaar van huis, varen over Europese wateren; een droom is in vervulling gegaan, we hebben het gedaan. Het vertrek was voor ons spannend, maar het thuiskomen ook weer fijn.
Meer dan 7750 mijl (14.400 km) gevaren, 1100 motoruren gedraaid, 18 landen gezien, ontelbare havens en hemelse baaien aangedaan, prachtige plaatsen bezocht, kennis gemaakt met diverse culturen en historie, interessante mensen ontmoet en vrienden gemaakt van diverse nationaliteiten. Vrienden waar we nog regelmatig mee mailen, vrienden die ook naar huis gaan, of vrienden die nog jaren verder willen varen. We zullen velen van hen zeker weer ontmoeten.
Vrienden die over gekomen zijn om een deeltje met ons mee te varen en mee hebben kunnen maken hoe het leven aan boord voor ons is geweest, allemaal heel goed en gezellig en soms enerverend, als de golven wat te hoog bleken.
Het internet heeft ons in staat gesteld met de “thuisblijvers” in contact te blijven, zodat heimwee niet zo zeer aan de orde is geweest. Bedankt voor jullie vele mailtjes, sms’jes, telefoontjes en bezoeken, het is geweldig te weten dat we niet vergeten zijn.
Het digitale fototijdperk is natuurlijk prachtig, we hebben totaal bijna 10.000 foto’s gemaakt op deze reis. Het bijhouden van de website was leuk om te doen. Het is voor ons een geweldige tastbare herinnering geworden.
De trip was te kort voor de afstand die we hebben afgelegd, we hebben veel gereisd, zeer veel; er is zoveel meer te zien onderweg waar we jammer genoeg geen of niet genoeg tijd voor hebben gehad. Het geeft ons een reden om het later nog eens dunnetjes over te doen. Het was zeer de moeite waard in ieder geval, een lifetime experience die we nooit zullen vergeten.
De Alegría is zeer betrouwbaar gebleken, zelfs onder zeer zware omstandigheden hield zij zich geweldig. Groot genoeg voor het benodigde comfort, en handzaam genoeg om er met z’n tweeën goed mee uit de voeten kunnen.
Thuiskomen is even wennen, maar wel heerlijk. Slapen in je vertrouwde bed, even door de tuin dwalen, op elk moment de was- en de afwasmachine kunnen gebruiken, weer genieten van de badkamer, iedereen weer even zien.
Alles is vast snel weer gewoon, maar wij zullen nog heel vaak terugdenken aan onze fantastische reis. Wat er ook gebeurt, dat nemen ze ons nooit meer af.