Reisverslag 53

Plaats: Malta

Datum: 22 t/m 28 januari

22 januari
Eerst nog wat lakwerk gedaan, daarna met Mike en Nahla naar hun nieuwe huis geweest, wat ze laten bouwen in Mellieha. Het is een prachtig huis, kubistisch met 185 m2 vloeroppervlak en 3m. hoge plafonds. Het staat boven op een heuvel en van het dakterras kun je heel ver om je heen zien. Hanny liep er bij te watertanden. Als het klaar is heeft het zo’n LM 65.000,- (€ 153.000,-) gekost en daar heb je dan een ruim huis met garage voor. Het is niet vrijstaand, maar een “bovenwoning”. Hier op Malta moet je eigenlijk altijd zorgen dat je de bovenste woning koopt. Er is nl. anders altijd de mogelijkheid, dat iemand toestemming krijgt een woning er bovenop te bouwen. Ze zien het ook als een investering voor de oude dag, want de hele zomer zijn ze er niet en in de winter gaan ze ook nog wel eens weg om te zeilen met hun eigen boot, tenminste als ze geen opknapwerk aan de grote boot hebben.
’s Avonds zijn we met Melle en Kristin uit eten geweest in St. Julians en daarna hebben we het nachtleven nog even verkend in het naast St. Julians liggende Paceville. Het is half en half een nachtleven op straat en in disco’s. Volgens Melle liepen ze er nu nogal gekleed bij (het was niet erg warm buiten) en was dat bij zomerse temperaturen een heel ander verhaal. In ieder geval hebben we weer de nodige decibellen over ons heen gekregen. Melle en Kristin moesten de volgende dag weer duiken, ze volgen een duikcursus op Malta, en om een uur of  2 waren we daarom weer aan boord. Het was een gezellige avond.

23 januari
We hadden voor de Noren een auto gehuurd om samen het eiland te verkennen, want zij durfden niet links te rijden. Maar Ole Kristian had voedselvergiftiging opgelopen, ze konden daarom helemaal niet weg van boord.
De auto stil laten staan was ook jammer, dus zijn Hanny en ik maar met de auto naar het eiland Gozo gegaan. Het is kleiner maar veel groener dan Malta, is heuvelig en het heeft prachtige baaien, steden, kerken. Typisch waren een paar platte heuvels, zoals de tafelberg in Zuid Afrika. Een leuke, goed bestede dag. Omdat het eiland zo klein is, hebben we eigenlijk alles gezien en zijn overal geweest. We hebben aan een baai op een terrasje in de zon geluncht en om 6.00 uur hebben we de boot weer terug genomen. ’s Ochtends kwamen we aanrijden en ging achter ons de klep dicht en direct de trossen los, ’s avonds moesten we toch ca 45 minuten wachten voor hij weg voer. Ondanks dat de dagen al weer wat langer worden als in december is het om 6 uur toch al behoorlijk donker. Dan is het over slecht verlichtte wegen, links rijdend (en iedereen rijdt behoorlijk snel) toch apart, maar ook dat ging weer goed.

24 januari
Berit naar het vliegveld gebracht, aansluitend met Ole Kristian in Marsaxlokk geluncht (zwarte spagetti), Mdina glasfabriek bezocht, met de auto de gasfles weggebracht om te vullen en de jerrycans vol diesel getankt en daarna de auto weer ingeleverd. Dan is het een behoorlijke wandeling terug naar de boot, maar lichaamsbeweging doet goed.
Het weer was aangenaam om te reizen, regelmatig het zonnetje er bij en zonder jas is het nog prima vertoeven.

25 - 26 januari
Gelcoat reparaties opgewerkt, meer lakwerk gedaan en de nieuwe matrassen met de leverancier pas gemaakt op de steiger. Ze voelen behoorlijk hard aan als we proef liggen, maar ja een nieuwe matras is altijd stugger dan een 6 jaar oude, maar even wennen dus. Ook maak ik het log schoon, dat deed het niet meer door alle aanslag die erop gegroeid was. Ik vind dat altijd een rotklusje, omdat je een geweldige stroom zout water naar binnen krijgt bij het in en uitnemen van de gever, dweilen dus.
Het waait bij vlagen enorm en er vliegen allerlei wolkenpakken over ons heen met gelukkig nog de nodige blauwe gaten maar het is duidelijk kouder aan het worden.
Op de radio horen we dat het op Sardinië en Mallorca sneeuwt en de temperaturen zijn ook niet erg hoog. Hanny wil er bijna niet meer heen, en ik denk dat het wel snel over waait en dat het dan weer voorjaars warm zal worden. Wat nu waait kan volgende week niet waaien, we zien wel.
’s Avonds met Mike, Nahla en Ole Kristian naar de chinees, er was een buffet met allerlei lekkernijen, goed te doen hier op Malta.

27 januari
Gauci dag, eerst rond het middaguur met Victor Gauci, onze overbuurman aan de steiger met ook een Beneteau 411, naar zijn huis met enorme boomgaard geweest. Ontvangen met jus-campari en zijn huis bekeken. Het is een fraai huis op bijna het hoogste punt van Malta, en je ziet de zee rondom. Hij heeft een enorme tuin met fruitbomen en een moestuin. Hebben sinasappels, mandarijnen, grapefruits, citroenen, aardappelen, sla en uien meegekregen, alsmede een bijzondere paarse knol die je rauw zowel als gekookt kunt eten.
Tussendoor nog even bezoek van Melle, die weer alleen is op het eiland. De Lallie vordert gestaag, maar is volgens hem nog veel te doen.
’s Avonds door zijn broer Charles Gauci, met de Beneteau 473, opgehaald voor een diner bij hem thuis. Hij woont met uitzicht over de zee naar Sicilië, en het was zo helder dat we de stadslichten op Sicilië, wat op zo’n 50 mijl ligt, konden zien.
Zij hebben een enorm huis met zwembad en grote tuin. We dineerden in het basement, want hun huis wordt volledig gerenoveerd. Ole Kristian (zonder Berit want die is voor 3 weken naar Noorwegen) en Louis Gauci met vrouw Sabrina waren ook van de partij. We kregen eerst een soort bonensoep met ricotta, maar dan Maltees anders, wel lekker en als hoofdgerecht een heerlijke pasta met octopus en andere vissoorten, olijven, etc. erg lekker. Ze eten hier allemaal ’s avonds pas om 9.00 uur, en om 12 uur werden we weer naar de boot gebracht.
Wat ik bijna vergeet te vermelden dat ik een lek heb ontdekt bij de verbinding van de schroefaskoker met de inlaat van de waterkoeling/smering. Met glasvezelpolyester de zaak weer gemaakt, zo kunnen we weer met droge voeten verder varen.
De voor Ole Kristian in Sneek bestelde Owatrol is vandaag door hem afgehaald en was al op het postkantoor aangekomen binnen 4 dagen!. Inklaring was een kunst apart: dit duurde 4 uur, heen en weer gerij met een taxi tussen postkantoor en customs , en kostte al met nog 55 Lira. Maar zelfs dan nog had hij op deze grote hoeveelheid € 575 bespaard door het in Sneek en niet hier op Malta te kopen!

28 januari
Verder klussen aan de boot. De Denen geholpen met het inbouwen van een nieuwe tankmeter. We hebben van hun nog een mooi navigatieprogramma gekregen, waarin o.a. ook getijdengegevens vermeld staan. Echt kompleet en heel eenvoudig in gebruik.
Eigenlijk zijn we bijna klaar voor vertrek, maar de weersvoorspelling met de harde wind, die nog enkele dagen zal aanhouden, houdt ons nog hier. Ondertussen hebben we wel begrepen, dat het overal in het Middellandse Zeegebied uitzonderlijk koud is. Zelfs sneeuw op Mallorca, Sardinië, Sicilië en Algerije! De voorspelling is dat het over een paar dagen weer beter weer wordt. Ondertussen is het hier nog best te doen. We krijgen zelfs een telefoontje uit Noorwegen van Kai, die zich zorgen maakte om ons.
Nu kunnen we morgen in ieder geval nog wel het grote feest van St. Paul’s shipwreck in Valetta meemaken.