Reisverslag 47
Plaats: Malta
Datum: 11 t/m 17 december
11 december
De dag van de wedstrijd.
Om 6.45 uur gaat de wekker, snel aankleden, een thermoskan koffie zetten en om
7.00 uur staat Melle voor de boot, eerst nog een broodje en koffie en om 7.30
uur naar de boot. Hier zijn de eersten al aan het voorbereiden. De Bemanning
bestaat uit Jonas, Pierre, Joseph, Simone, Melle en ikzelf.
We maken alles klaar aan dek en gaan naar het startgebied. Het startgebied ligt
in de baai, er staat hier vrijwel geen wind, terwijl er buitengaats wel een
briesje waar te nemen is.
Via de marifoon horen we om 8.10 uur of we links of rechtsom het eiland moeten,
het wordt rechtsom.
Er varen 2 klassen, een gemeten en een ongemeten klasse, wij varen in de gemeten
klasse. Om 8.25 gaat het 5 min. sein en om 8.30 is onze start.
We zijn te vroeg, net door een onderliggend jacht over de lijn gezet, hijzelf
overigens ook en dat krijg je keurig door de marifoon te horen. Om dan terug te
varen met nagenoeg nul wind valt niet mee terwijl er nog 10 boten om je heen
drijven. We krijgen weer door de marifoon te horen dat we clear zijn en draaien
weer richting zee. De eersten zijn ons dan al 100 m. voor en pikken als eerste
de wind op, waardoor ze als wij ook wind krijgen al minstens een mijl op ons
voor liggen. Wij liggen dan een bootje of 7.
Melle krijgt tot taak het grootzeil te trimmen, en ik begin samen met Simone aan
de bakstagen. Maar dan zit je elkaar toch gauw in de weg en ik vind uiteindelijk
mijn plekje aan de genua schoot
We beginnen onder vol zeil met genua 1, maar al gauw haalt de wind aan en gaat
genua 2 ervoor. De wind haalt nog verder aan, de golven worden hoger, en opeens
een knal, breekt de fokkenschoot doormidden, snel overstag en net nadat we de
schoot hebben vervangen breekt de schoot aan de andere kant. Gelukkig was de ton
toen bezeild en met een knik in de schoot vliegen we op de boei af, de boot gaat
zo af en toe 10 a 13 kn.
Om de hoek van het eiland moeten we verder vallen en is het eigenlijk een
spinaker koers, maar omdat we niet op elkaar ingespeeld zijn durft de schipper
het niet aan en gaan we eerst met een dwarrelende en slaande fok op het
grootzeil voor de wind. Melle en ik kijken elkaar eens aan en uiteindelijk doen
we de suggestie om de fok te loevert op de boom te voeren, iets wat ze nog nooit
gedaan hadden. Maar de suggestie wordt opgevolgd en veel rustiger en sneller
vervolgen we onze koers. Aan de horizon ontstaan dan wel bliksemflitsen, er zit
onweer in de lucht. Voor ons gebeuren de nodige taferelen met uit het roer
lopende jachten, maar iedereen komt uiteindelijk wel weer op koers.
De buien hebben wel tot gevolg dat het af en toe plaatselijk heel anders is als
elders, zowel qua windrichting als winsterkte. We moeten dan af en toe ook flink
koers of zeilen bijstellen om de snelheid er in te houden. Soms haal je het
nodige in, en soms word je door iemand in een andere stroom weer voorbij
gelopen.
Aangekomen bij de westhoek van het eiland liggen daar de voor ons liggende
jachten geparkeerd tot wij, geholpen door de asymetrische spi, die we ook
regelmatig weer uitbomen, weer midden tussen hen in komen te liggen. Er zijn er
3 ontsnapt, maar met de rest zijn we weer volop in de race. Als we om de hoek
weer moeten kruisen waait het dat het rookt en doen we snel genua 3 ervoor. Dit
pakt goed uit, we pakken er weer een paar. Een paar mijl verder draait de wind
plotseling en vallen we in een windstilte met alle anderen om ons heen ook
gelukkig, al zijn de eerste 3 inmiddels uit zicht. De windstilte houdt minstens
een half uur aan en we dreigen in een viskwekerij te drijven. Slechts door hevig
gewrik (met de motor zelfs standby) weten we de netten te ontwijken. Als 100 m.
voor ons een boot weer wind krijgt en zelfs schuin gaat hangen duurt het nog 10
minuten voor het bij ons komt. De wind strijkt net voor ons langs, we zien hem
lopen maar kunnen er niet komen, erg frustrerend. Dan opeens vangen wij wind en
begint het weer door te waaien tot een dikke 5 Bft. Tijdens het zeilen wisselen
gaat de voordekker, als we van een reuzengolf afslaan, met zijn elleboog door
het mylar zeil, met een grote scheur tot gevolg.
De wind houdt aan tot in de havenmond, waar het weer naar de finish drijven
wordt, maar om 5.50 uur (het is dan al donker) gaan we over de finish.
Al met al een prachtige dag, waar de Middellandse Zee zich van alle kanten heeft
laten zien.
We besluiten de dag met een borrel op de Royal Malta Yacht Club.
Na een pizza gaat Melle met wat leuke mensen, op de club getroffen, de
bloemetjes buiten zetten. En Hanny en ik kijken een filmpje. (de TV ontvangst is
hier belabberd)
12, 13 en 14 december
Rustige dagen, waarin we wat boodschappen doen, de boot op
orde maken, een paar raamrubbers vervangen etc.
We doen de was de deur uit, dat zou niet duur zijn volgens de agent. Maar hij
komt terug met een rekening van ML 36,50 ca. € 90,-. Die we weigeren te betalen
en tot op het moment dat ik dit schrijf is dat nog niet uitgegeten.
Aan onze steiger ligt een Duits echtpaar in een Trintella 42 en een Deense boot
binnen met een jonger gezin met 2 kinderen van ca. 17 en 19 jaar. Aardige mensen
maar weinig ondernemend, ze zitten veel gewoon aan boord met de computer te
spelen. Ook loopt er nog Italiaan met een Catamaran en een Noorse kotter binnen,
een tweemaster met een echtpaar midden 40. Als we ze uitnodigen voor een borrel
in de middag zien we ze opdagen om half acht, en ze gaan half twee weer weg, wel
lui waar we een keer mee kunnen stappen.
Verder liggen er de nodige Maltezers aan de steiger waarvan enkelen aan boord
wonen en anderen komen bijna dagelijks wel aan boord en gaan soms zelfs varen.
Wel allemaal aardige mensen in ieder geval.
Er liggen nog de nodige overwinteraars aan andere steigers, Engelsen, een
Oostenrijker en anderen die we nog niet ontmoet hebben.
Her en der wordt er het nodige aan kerstverlichting op de schepen gedaan en
besluiten wij ook de winkel nog maar eens in te gaan voor wat Kerst versiering.
Door de haven wordt niets gedaan om wat te doen aan de contacten. We horen bij
toeval dat er ‘s zaterdag van 12 tot 14 uur een booktrade is, waar schepelingen
elkaar ontmoeten en boeken ruilen.
15 december
De verjaardag van Marietje ter Pelle. Vanuit een zonnige
kuip bellen we haar om te feliciteren. Alles gaat goed in Enschede, en ze hebben
zin in de reis naar Portugal.
Met de Noren gaan we op onderzoek uit om een wasmachine te kopen, en we vinden
al een voor ML 80,- hetzelfde als 2 wasjes, dus volgende week gaan we met de
haven om de tafel om een plekje voor die machine te vinden. (het wasprobleem
blijkt een groot probleem voor alle jachten, dus dat zou wat oplossen)
Het weer is erg lekker, zonnig en tenminste 20 C.
16 december
We zijn in afwachting van de jeugd. Hanny bakt een
appeltaart.
Helaas is het zwaar bewolkt geworden en dat scheelt direct een trui.
Melle zal een auto huren en Daan en Miranda afhalen van het vliegveld. Als ze
tegen 6 uur aankomen begint het notabene te regenen.
Melle gaat nog even naar een schippersmeeting, want hij gaat in een Laser zeilen
in het weekend en wij omarmen de jeugd, heerlijk ze weer aan boord te hebben.
Koffie, taart en al snel een biertje en lekker bijpraten.
Als Melle om half acht terug komt heeft Hanny haar beroemde tomaten met
mozarella op tafel staan en eten we een heerlijke pasta.
17 december
Het weer is niet best, zwaar bewolkt en er is de nodige
regen gevallen.
We worden door Melle opgehaald, rijden met de auto door grote regenplassen, en
gaan naar de werf waar hij de “Lallie” onder handen heeft. De permit is
geregeld, dus we mogen deze keer de werf wel op.
Het is een mega werf, waar in goede tijden duizenden mensen hebben gewerkt. Er
zijn nu te weinig projecten en veel droogdokken liggen dan ook leeg. Door haar
centrale ligging werd Malta in de 2e wereldoorlog gebruikt om
oorlogsschepen te repareren. Hiervoor zijn zelfs, tegen luchtaanvallen, in de
bergen uitgehakte dokken gemaakt.
De Lallie is een motorjacht van 27 m. x 4,20 m., een klassieker met 8 gasten
slaapplaatsen en 4 slaapplaatsen voor bemanningsleden, een opbouw met een
dagverblijf en een keukentje, en een gigantisch achterdek. Als hij weer klaar is
wordt het een bijzonder mooi bootje, maar er is nog veel werk te verzetten voor
hij weer bruikbaar is. Dan hebben we het nog maar niet over de kosten die nog
gemaakt moeten worden. Maar het was heel leuk om te zien.
Wij nemen afscheid van Melle en gaan met de auto verder het eiland rond. Ze
rijden hier links, dus dat is wel even wennen.
We rijden via de kustlijn om de zuid-oost punt, via een havenstad waar grote
olieterminals en containeroverslagbedrijven zijn naar Blue Grotto. Daar varen de
bootjes vanwege de hoge golven vandaag niet in. Toen naar Medina waar we een
rondwandeling maken door de oude stad. We bekijken nog een paar kerken onderweg
en in Rabat gaan we in een ondergrondse begraafplaats, die ook in de 2e
wereldoorlog door duizenden mensen is gebruikt om te schuilen tegen
bombardementen. Een macabere omgeving, waar een gangenstelsel is van honderden
meters met duizenden graven (de botjes zijn gelukkig weggehaald)
Al met al een interessante dag, waarop we veel gezien hebben.
We eten een reuzenpizza in Mamma Mia, een restaurant op de haven waar ze pizza’s
maken voor 2 personen met een doorsnede van een halve meter, erg lekker en leuk
om te doen.
Oproep
Wij zouden het plezierig vinden als er opstapper(s) zijn voor het traject
Malta – Sicilië – Sardinië – Mallorca – Spanje
Deze trip willen wij maken vanaf begin Februari; als het
weer meezit kan het in ca 2 weken, ook is het traject op te splitsen in
deeltrajecten van 2 x een week
Er zitten een paar oversteken in van ca. 150 mijl, dus een nachtje doorhalen
hoort erbij.