Reisverslag 46

Plaats: Malta

Datum: 4 t/m 10 december

4 en 5 december

Melle meldt zich om een uur of 10 met een Kia Pride op de kade, dat klinkt heel wat auto, maar het is een oud beestje, die ons overigens prima het eiland rondbrengt. Melle is al erg bedreven in het links rijden en scheurt door de weggetjes.
We bezoeken allerlei dorpen in de omgeving, vinden prachtige baaien om nog eens langs te varen en we gaan naar de Noord-West punt waar we uitkijken op Comino en Gozo, twee eilanden die dicht bij Malta liggen en ook bij Malta behoren.
Het eiland heeft veel bezienswaardigheden. Er staan heel veel kerken op Malta, de één nog mooier dan de ander. Als we zaterdag tegen 6 uur een grote kerk in Valetta binnenlopen begint daar net een mis, een indrukwekkend gebeuren met fraai gezang.
We eten een pizza op een pleintje en we lopen nog even door de fraai met kerstverlichting gesierde winkelstraten.
Het is heerlijk zonnig weer, een graad of 20-22.

6 en 7 december

Jaap gaat zijn eigen weg en bezoekt allerlei bijzonderheden die wij met de kinderen willen bezoeken, en wij doen het lekker rustig aan. Onze lijven voelen nog stram aan van het varen en het hobbelen in de Kia. Het is nu wat frisser geworden.

8 december

Een nationale katholieke feestdag “Maria Imakulata” (Maria’s onbevlekte ontvangenis).
Om 8 uur ’s ochtends worden we al door (knal)vuurwerk gewekt, en dat gaat de gehele dag zo’n beetje door. Wij gaan met de auto naar Cospicua, waar een parade door de straat trekt die een beetje aan Carnaval doet denken; twee immense parasols voeren de stoet aan, waarachter een vrolijke, in blauw-wit geklede, menigte jeugdige drankliefhebbers de hele dag loopt te hossen, begeleid door een confetti kanon en achtervolgd door een nuchtere ongeorganiseerde band die ondanks dat verbazingwekkend mooie tonen kan produceren. We halen ook een flesje Heineken, en hebben het gevoel er een beetje bij te horen.
We proberen nog even op de werf waar Melle werkt een bezoek aan de “Lallie” (Melle zijn project) te brengen maar de beveiliging laat ons er niet in.
We spelen aan boord een spelletje scrabble, waar Jaap nieuwe spelling bedenkt en sluiten de dag af met een etentje bij de Royal Malta Yacht Club.
Jaap slaapt vanavond bij Melle, die hem morgenochtend vroeg naar het vliegveld zal brengen.
We hebben een gezellige tijd met Jaap aan boord gehad, en Hanny was maar wat blij dat hij er bij was met de “heftige” overtochten. Jaap bedankt!

9 december

Een gewone dag, klusjes en ontspannen. De zon doet heerlijk mee, achter de kap is het 26 C.
Ik besluit naar het ziekenhuis te gaan voor mijn oor, want dat is nog erg gevoelig voor wind en kou. Het is een ziekenhuis wat doet denken aan het oude ziekenhuis in Sneek, legio gangetjes, trappen, etc. Bij de receptie moet ik eerst ML 15,- (ca. € 40,-) betalen voor ik verder mag. Je wordt dan eerst door een “dokter” ondervraagd wat de klacht is, en dan doorverwezen naar de afdeling. Ik word door een portier begeleid naar de KNO afdeling, waar ik na de nodige wachttijd door een vriendelijke vrouwelijke arts wordt onderzocht. Zij vindt geen tekenen van ontsteking meer en geeft mij wat pijnstillers en de opdracht over een week nog een keer langs te komen.
Melle eet bij ons aan boord en samen gaan we ’s avonds naar de jachtclub, want in het weekend is er een race rond Malta, en we willen proberen aan te monsteren bij anderen om deze race mee te maken.
We maken kennis met diverse Maltezer zeilers, en we kunnen aanmonsteren bij een 2 tonner, de “Comanche”, een op en top oude racer uit 1985, met keuze uit 37 zeilen, een hoge mast, geen buiskap, veel lieren, etc. Zaterdag morgen om 7.30 appel, en om 8.30 uur starten vanuit de haven. Het resultaat zien jullie volgende week wel.

10 december

De regen plenst op het dek als we wakker worden, we draaien ons eerst nog maar een keer om, en lezen lekker een boek. Gaandeweg verbetert het weer en kunnen we buiten verder lezen. Nog wat geklust hier en daar en de nodige inkopen gedaan. Vanavond de buren hier op de steiger, uitgenodigd voor een glaasje wijn.