Reisverslag 45

Plaats: ItaliŽ; SiciliŽ - Siracusa - Marzamemi; Malta - Msida Marina 

Datum: 28 november t/m 3 december

28 november

We hebben aan de kade van Siracusa genoten van de langswandelende Sicilianen. We liggen blijkbaar precies op een plek waar iedereen op zondag komen paraderen. De meesten groeten aardig en we worden veel gefotografeerd, een enkeling spreekt ons zelfs aan of vraagt om de boot van binnen te mogen zien.
De bakker is gelukkig ook open op zondag, zodat we heerlijk vers brood hebben voor de brunch. Midden op de dag vallen er een paar uren stilte op de kade, kennelijk siŽsta. Wat later is het weer een gezellige drukte.
Wij doen rustig aan en op aanraden van Ric blijven we hier nog wat langer. Het is werkelijk de moeite waard, een gezellige stad met veel bezienswaardigheden. Het blijkt dat de haven dicht bij het historische centrum ligt. We gaan de stad in als het donker is en de kleine straatjes en de dan weer verassend grote pleinen doen zeer gezellig aan, zodat we besluiten het morgen bij daglicht nog eens dunnetjes over te doen. We maken nog een gedeelte van een mis mee in de Dom van Siracusa, een prachtige kerk waar het gezang heel zuiver doorkomt, erg indrukwekkend. De dom (barok) dateert uit ong. 1750 en is gebouwd op de fundamenten van een oude Griekse tempel (500 v. Chr.) De oude zuilen aan de buitenmuren zijn in de kerk nog steeds zichtbaar.  Jaap trakteert op een lekkere pizza en we gaan op tijd aan boord.

29 november

Zoals gezegd de oude stad bekeken, alsmede in een ander gedeelte gelegen Romeins (300 n.Chr., opgebouwd)en Grieks (500 v.Chr., uitgehakt) theater en het ďoor van DionysiosĒ (een hoge grot, waarin, door zijn geweldige echo,  Dionysios alle gesprekken van zijn gevangenen kon afluisteren) en een zeer moderne basiliek op de plek waar eens de wenende Madonna zich heeft geopenbaard.
Siracusa is wat ons betreft een absolute aanrader die je niet mag missen als je in de buurt bent. Het weer is zeer aangenaam, de voor de zekerheid meegenomen jasjes hangen hinderlijk aan onze armen, want we hebben ze niet nodig.
Met lamme benen gaan we weer naar de boot waar Hanny ons weer verwent.

30 november

Het weer is onbestendig en er zijn stormwaarschuwingen zodat we besluiten nog een dag te blijven en (na een zeer onrustige nacht) naar de jachthaven te gaan waar we naast een ander Nederlands jacht, de Aquarius van Henk en Anja, een plekje vinden voor de nacht.
We bezoeken de markt in de stad, wat een belevenis op zich is, fruit-, vis-, groente-, broodkraampjes en een verdwaalde tassenhandel kleuren het straatbeeld met luidkeels schreeuwende marktkooplui die hun handel kwijt willen. Wij vullen ons fruit aan en kopen mosselen voor het avonddiner.
De buren nodigen ons uit voor een borrel met hapjes. Later worden samen in de AlegrŪa de mosselen gegeten. De borrel wordt er nog een en nog een en de discussies duren tot in de kleine uurtjes.

1 december

10.00 uur trossen los en op weg naar Marzamemi aan de zuidpunt van SiciliŽ, van waaruit we naar Malta willen oversteken. Om een uur of 2 lopen we hier binnen na een tocht over een nog erg hobbelige zee. De haven biedt goede beschutting maar ligt tamelijk verlaten op de vlakte, het doet hier ongezellig aan. Wel liggen er Denen die ook naar Malta willen naar dezelfde haven als wij, dus die zullen we nog wel eens tegenkomen.
ís Avonds lopen we naar het dorp en dat lijkt wel ghost city, erg verlaten, alle luiken dicht een paar blaffende honden die ons proberen te verjagen. Manmoedig lopen we verder tot we bij de dorpskern komen, waar zowaar een paar restaurantjes zijn en we vinden een winkel met wijn en andere specialiteiten van het eiland. De mensen daar spreken ook engels en het is er erg gezellig, we kunnen van alles proeven en gaan vervolgens met zakken vol lekkers de winkel uit (verschillende Marsala wijnen, diverse pestoís en lekkere, aparte pastasauzen). De eigenaresse had ondertussen naar het volgens haar lekkerste restaurantje gebeld maar dat was gesloten en toen regelde ze bij een ander restaurant een tafeltje voor ons. Dit zouden we normaal voorbij lopen, houten banken, tl verlichting, tv, etc. Maar we hebben er lekker gegeten, voorgerechten als garnalen, inktvis, mosselen, bruscettes, etc en dat werd afgemaakt met een bord verse spagetti waar je niet overheen kon kijken. De lokale wijn was ook lekker en dan moet je Ä 45 afrekenen voor 3 personen, kom daar maar eens voor in Nederland. We lopen weer terug naar de boot voor de spijsvertering en gaan vroeg naar bed.

2 december

De weersverwachting is windkracht 3 a 4 uit het zuiden, en dan is Malta bijna te belopen.
We staan om 03.45 uur op om bij daglicht Malta binnen te kunnen lopen.
Eenmaal de haven uit staat er inderdaad een lekkere bries en onder vol tuig gaan we vrolijk op weg. Er staat nog wel een behoorlijke deining. We zeilen nauwelijks een kwartiertje,  draait de wind opeens een graad of 50 en begint te poeieren, het is dan nog pikkedonker. Gauw de genua weggedraaid (we hadden het stagzeil weggehaald vanwege de normale windverwachting) en 1 rif en al gauw het 2e rif in het grootzeil. De winddraaiing was de invloed van de punt van het eiland, want na verloop van tijd draaide hij weer terug naar het zuiden, zodat we weer koers Malta voor hebben. De wind gaat niet meer liggen en we besluiten onder gereefd grootzeil en een puntje genua en verder met behulp van de motor naar Malta te koersen. We lopen 5,5 a 6,5 kn. ondanks de reusachtige golven die vaak een hoogte bereiken van 3,5 m. waar Alegria lustig op ronddanst. Jaap vangt af en toe een reusengolf op en slikt lachend het zout van de lippen.
Ca 25 mijl voor Malta begint de motor kuren te krijgen, onrustig lopen en dan slaat hij opeens af. Gelukkig heb je dan een zeilboot en op gereefd grootzeil met een puntje genua komen we wel vooruit, al is de koers nu wel lager.
Nu komt het dubbele brandstoffilter van pas, omschakelen en ja hoor hij doet het weer. Na en half uurtje herhaalt zich het verhaal, weer onrustig lopen en afslaan. Nu maar eens even  met de kop onder het luik, het nieuwe filter is nog brandschoon, dan maar het brandstoffilter aan de motor nakijken, komt ook schone diesel uit, ontluchten en starten maar weer. Wellicht is het een vacuŁm probleem, dus de tankdop een beetje losgedraaid, en de motor draait weer.5 mijl voor de haven weer de motor uit. Nu is onze fantasie wel op over mogelijke oorzaken. Wel is het zo, dat na enige minuten wachten de motor weer aanslaat.
We zeilen zolang mogelijk door naar de haven zonder motor. Een medewerker van de haven wacht ons op met een rubberboot om ons naar ons plekje te brengen en biedt assistentie aan als het fout mocht gaan met de motor. Door al dat motorgedoe vergeet ik bijna te vermelden dat Valetta op Malta een prachtige haven is om binnen te lopen, geweldig mooie gebouwen alom en overal jachthavens met mooie boten.
De boot is intussen een overhoop gehaalde puinhoop, want om goed bij het filter en de schroefas te komen moest een bed aan de kant, waar natuurlijk van alles op lag.
Gelukkig halen we zonder verdere problemen onze ligplaats en leggen aan tussen 2 Fairlines. We vullen allemaal formulieren in, gaan met de havenagent langs douane, politie en het havenkantoor.
Jaap begint ondertussen met zoetwater te sproeien om alles weer normaal vast te kunnen houden.
We bellen met neef Melle die hier werkt als bouwbegeleider bij de restauratie van een klassieke boot. Hij komt 1,5 uur later de steiger op, na Istanbul een 2e weerzien met hem op vreemde bodem. Erg leuk om zo de wereld over te gaan. We eten met zijn vieren in een bootrestaurant op de haven erg lekker en vallen om van de slaap nadat we nog een poging gedaan hebben om Karel op de kortegolf te bereiken.

3 december

Uitrusten en zoetwater spoelen van boot, kleren en alles wat verder maar zout geworden is.
Ontbijten in het zonnetje op het achterdek, dat is de beloning voor een pittige overtocht.
We lopen ook nog even de haven rond, maar alle spieren van de hele bemanning zijn nog vermoeid, dus we doen lekker rustig aan.
Morgen zullen we, samen met Melle, met een huurauto het eiland verkennen.

Vorige Reisverslag  Naar Menu  Volgende Reisverslag