Reisverslag 37
Plaats: Dodecanese Zee; Orhaniye - Marti Marina
Datum: 2 t/m 8 oktober
2 oktober
We liggen aan de steiger bij restaurant Zuhal, maar het
begint behoorlijk te waaien en dan lig je hier niet perfect, het deint
behoorlijk.We kijken het even aan en gaan dan koffie drinken bij de familie
Wittman.
Op de weg daar naar toe komen we langs het kantoor van de Marina en ik maak een
afspraak om er maandagmorgen om 9 uur op de wal te gaan. Ook vraag ik offerte
voor het onderwaterschip schilderen, dit moet zoveel kosten (€350,- excl.
materiaal) dat ik besluit het zelf te doen, anders zit ik ook maar toe te kijken
in diezelfde tijd, en het is niet een moeilijke klus.
De Wittmans ontvangen ons uitermate hartelijk en zijn blij ons hier te
ontmoeten. Ze laten uitgebreid hun boot zien, een bijzonder mooie boot, waar het
aan niets ontbreekt. Ook krijgen we nog diverse adressen van monteurs,
zeilmakers, etc. De zeilmaker zit in Orhanyie, waar ook de marina is en we
bellen direct voor een afspraak. Als hij komt blijkt dat hij het nu te druk
heeft, en ons pas eind oktober kan helpen wat voor ons natuurlijk te laat is.
Op de terugweg gaan we via de winkel op de haven. Daar hebben ze ook een
afdeling scheepsbenodigdheden, waar we alles om de boot te verven kunnen
krijgen. De prijs is redelijk dus we doen zaken.
Terug gekomen bij de boot gaat het daar redelijk te keer en ik besluit om daar
weg te gaan en in de baai achter de bergen voor anker te gaan.
Hanny durft nauwelijks weg te varen, maar achteraf blijkt dat een fluitje van
een cent, en eenmaal aangekomen op de beoogde plek liggen we volledig uit de
wind heerlijk rustig voor anker.
De Aquilla ligt hier ook, en haalt ons op met de rub voor de koffie, waarna we
terugzwemmen naar de Alegria. Hanny kookt weer eens aan boord, en Gerhard en
Wilma komen ‘s avonds een borrel drinken.
3 oktober
Een bijna luie dag, zwemmen, zonnen en de boot klaar maken
voor droogstand.
Om een uur of drie gaan we naar de Marina waar we de volgende dag uit het water
gaan.
4, 5, 6 oktober
Klokke 9.00 uur liggen we onder de kraan en ze halen ons
professioneel uit het water. Alle aanslag wordt er met de hogedrukspuit af
gespoten en een uurtje later staat hij op bokken met een grote ladder er naast.
Het leven op droogte en op grote hoogte in een boot is iets wat wel even moet
wennen: wat doe je met afwaswater, het toilet kun je niet gebruiken. Maar voor
alles vinden we een oplossing, voor het nachtplasje gebruiken we een afsluitbare
emmer en het afwaswater gooien we zonder etensresten in de tuin voor de boot
(doet iedereen). Zo kunnen we toch goed aan boord leven.
De zeilmaker uit Marmaris komt langs om het stuurwiel op te halen en de maat te
nemen voor de andere dingen, want hij had een redelijke offerte gemaakt. We
laten hem ook nog een zonnezeil voor de sprayhood maken en een zonnezeil aan de
zijkant van de bimini.
Voor mij wordt het nu even afzien, schuren, her en der nog een schelp wegbikken
en afplakken en rollen. Eerst op de plekken waar dat nodig is een primer
aanbrengen, dan de eerste laag antifouling langs de waterlijn, en over het hele
onderwaterschip nog 2 lagen.
Het roer blijkt een kleine beschadiging te hebben waarover ik polyesterplamuur
op aanbreng en het verder netjes afmaak. Het is aangenaam weer om te werken. Net
een paar dagen minder heet, maar nog wel een graad of 26C.
Ook besluiten we de rode bies boven de waterlijn opnieuw te verven. Dus 2
componentenverf gekocht, fijn afplakband, fijn schuurpapier, etc. en dit er ook
nog bij gedaan. Ook kunnen we de romp zo nog mooi schoonmaken en weer in de was
zetten.
Dat het ook kan regenen blijkt voor het eerst op de wal hier, gelukkig is het
maar een schijnbeweging, want bij schilderwerk is het toch niet wenselijk, en is
het snel weer droog zodat ik verder kan.
Ondertussen komt de zeilmaker met de spulletjes, maar helaas heeft hij de
verkeerde kleur doek gebruikt en is de motorhoes te klein, dus hij gaat sip weer
terug naar Marmaris om zijn werk over te doen. Het stuurwiel is wel mooi van een
leren hoes voorzien.
Van een verhuurbedrijf op de haven had ik een adres in Marmaris gekregen voor
een “passerelle”, een loopbrug om gemakkelijker aan en van boord te kunnen
komen. Daar ben ik tussen het verven door ook nog naar toe geweest. Er was een
nieuwe aluminium op voorraad voor € 210,- nog goedkoper als die verroestte die
ik eerder tegen het lijf liep en ik koop hem dan ook. Ze maken ook een
bevestiging aan de spiegel van RVS en met het hele spul ga ik met een taxi weer
naar de haven.
7 oktober
De 50ste huwelijksdag van Pa en Ma Ter Pelle,
een mijlpaal die weinigen halen.
Eerst dus gebeld met het thuisfront om ze te feliciteren. De laatste hand aan de
boot gelegd, en om 3 uur weer te water. Hij ziet er weer om door een ringetje te
halen uit, strakke waterlijn, bordeaux rode bies en weer gepoetst waar nodig. De
hijsploeg nam theepauze toen Alegria in de banden hing om mij de gelegenheid te
geven de stutplekken in de antifouling te doen, en ook deden ze keurig plastic
op de banden om beschadiging van de verse verf te voorkomen.
Als we weer drijven gaan we naar Zuhal terug, om de bruiloft van Pa en Ma ter
Pelle te vieren. Als verrassing voor Hanny heb ik de vorige dag al geregeld dat
er een speciaal dessert zou worden verzorgd, en ze komen met een heerlijke
zelfgemaakte ijstaart met brandende kaarsen aan tafel, een geslaagde verrassing,
Hanny smulde er heerlijk van en ik ook natuurlijk.
8 oktober
Het is mooi weer, maar je merk toch dat het wat later in
het seizoen is, het T-shirt moet aan, anders is het te fris. Er staat weinig
wind en we gaan op de motor onderweg. En warempel het regent weer in Turkije, we
doen de sprayhood omhoog. Gelukkig is het maar een buitje en houdt hij snel weer
op. We varen tussen allerlei eilanden door en bezoeken Bosborun, waar ik voor
het eerst in lange tijd weer naar de kapper ga. Het is weer een strak modelletje
geworden.
We varen weer verder en de wind neemt toe, ook is er boven Simi (Grieks eiland)
een grote donkere wolk waar Hanny me diverse keren op wijst, en dan wijs ik haar
weer op de blauwe luchten die er achteraan komen.
Beiden krijgen we gelijk, de donkere wolken bevatten een lekkere bries en regen,
zodat we op de genua 7,5 knoop lopen in een door golven doorspekte zee en op een
gegeven moment wegduiken onder de bimini tegen de regen. Maar direct daarop
schijnt de zon weer volop en is het dek in no time weer droog.
We eindigen de dag Degirmen Bükü, waar we aan een steiger bij een restaurantje
een plekje vinden naast een Oostenrijker en een Engelsman.
Hanny verkent het “restaurant” en besluit niet te koken. Achteraf was het niet
bijzonder, en behoorlijk aan de prijs, maar het had wel wat. En daarbij lagen we
aan hun steiger en dan wordt wel verwacht dat je daar wat nuttigt.