Reisverslag 23

Plaats: Oltenita

Datum: 31 juli tm 5 augustus14 en 15 juli

31 juli

We hebben de jeugd naar Bucarest gebracht en ze daar met een traantje wegpinkend op de trein gezet, het was een erg gezellige tijd met elkaar. We hebben het 4 weken uitstekend met elkaar uit kunnen houden en Daan was een waardevolle hulp bij alle bootperikelen en Miranda knoopt inmiddels ook een aardig touwtje.
In Bucarest hebben we in de Metro, een enorme winkel met food en non food afdeling waar alles te koop is, het nodige ingeslagen, Hanny kreeg als afscheidscadeau nog een stofzuigertje van de jeugd en ik een lekkere whisky.
Als we terug zijn in Oltenita zijn de Zweden aangekomen in het basin en we drinken gezamenlijk even een glaasje wijn.
Wij gaan weer naar Casa Stentor, waar ik Hanny bevrijdt van een kikker in de douche.

1 augustus

De hele dag aan boord geweest om schoon te maken, boodschappen weg te ruimen, en ik sla de Genua aan. We kunnen weer zeilen.
Om 6 uur hebben we een koud biertje met de Zweden in Casa Stentor, ze maken gebruik van een lekkere douche, en de wasmachine wordt even intensief benut, waarna we naar Comtot gaan om te eten.
We gaan lopend, want dan zie je meer van de bijzonderheden van de stad. Opeens worden we voorbij gereden door de Polizia Frontiera, de grenspolitie, en ze stoppen en vragen om onze paspoorten. Die van ons liggen in Casa Stentor, en die van de Zweden liggen nog aan boord (zij waren ook nog niet ingeklaard in Roemenie). Er komt ook nog een kapitan zonder uniform in aparte auto (met een “grote klerenkast”erbij), en het einde van het liedje is dat we achter in de politiebus moeten stappen en dat we naar Casa Stentor zullen gaan. Dan wordt er onderweg getelefoneerd en gaat de kapitan in zijn auto naar Casa Stentor en wij rijden opeens tegen de afspraak in door naar het bureau, wat enige straten verder ligt. Hanny’s “dreigementen” helpen niets. We wachten buiten op straat voor het bureau, en al gauw komt Stefan aan.
De Zweden zijn nog niet ingeklaard, en zij moeten terug aan boord (er wordt gedreigd met 3 maand tot 2 jaar gevangenis) en ze moeten hun paspoort meegeven. Wij zijn vrij om te gaan en te staan waar we willen en gaan alsnog bij Comtot eten, waar een keurige tafel voor 6 klaar staat. We eten vis, maar dat beviel toch minder, waarschijnlijk ook door alle commotie. Om 12 uur liggen we gelukkig na weer een enerverende dag in “ons eigen bed” in Casa Stentor i.p.v. in het cachot.

2 augustus

Worden om 2.30 uur wakker van een sms van Daan en Miranda, zij zijn in Sneek aangekomen.
Als we aan boord komen zijn onze Zweedse vrienden nog onder de indruk van de vorige dag, en we besteden de dag aan verder klaar maken van de boten.
Om 13.00 uur komt er 4 man sterk aan boord van de zweden, douane, havenautoriteit en grenspolitie. De stempels kunnen worden gezet als alle jampotten, worstjes e.d. op een lijst staan. De zweden zijn nu ook vrij om te gaan en staan waar ze willen. Alles is dus met een sisser afgelopen.De masten gezet op de boten van de Zweden, en verder aan de boot geprutst.
De schroefas piepte vanwege te weinig koelwater bij laag toerental nog enigszins, zodat we besluiten om nog een leiding af te tappen van het koelwater van de motor om een beetje geforceerde stroom te kunnen creëren. Dit maken ze zeer professioneel in een mum van tijd.

3 augustus

Ik regel eerst nog even wat zaken met Adrian Perebiceanu, een oude kennis i.v.m. Titan Romania S.R.L., een bedrijf wat we opgericht hadden, maar zonder activiteiten te hebben ontplooid nu weer willen liquideren.
Dan gaan we naar Bucarest met de minivan en Marian als driver. We hebben de binnenstad bekeken als het rond een uur of 3 dikke druppen begint te regenen stappen we weer in de auto.
We gaan nogmaals langs de metro voor de nodige inkopen, we kunnen mooi alles in de bus meenemen, dat scheelt heel wat sjouwen.
Als we naar Oltenita rijden blijkt dat het behoorlijk gehoosd heeft terwijl wij aan het shoppen waren, diverse wegen staan helemaal blank.
’s Avonds maak ik met Christer nog een nieuwe rolfok voor de stagfok die hij had aangeschaft. Door de regen die overdag gevallen was is het heerlijk werkweer, niet te warm en in 3 uurtjes hebben we een rolfok in elkaar gezet met zijn tweeën.

4 augustus

Vandaag gaan we Oltenita weer verlaten, het was een heerlijke tijd in Casa Stentor, maar we zien er ook weer naar uit aan boord te gaan met al onze eigen spulletjes om ons heen.
Karel en Martien bedankt dat we in Casa Stentor zo’n heerlijke tijd konden hebben en Rodica en Stefan krijgen een dikke pluim voor hun werkelijk voortreffelijke verzorging van alles.