Reisverslag 19
Plaats: Belgrado - Viliki Gradiste - km 999
Datum: 19 + 20 juli
19 juli
Vertrek uit Belgrado om 15.00 uur. Als we langs de Marina
van Belgrado varen zijn we het er gauw over eens dat we een veel mooiere plek
hadden in Zemun als hier, want het ligt ingesloten in kademuren, waar wij in
Zemun een fantastisch weidse blik hadden op de Donau en op het stadsstrand er
tegenover. Het is erg warm, en het door het varen zelf opgewekte windje is
heerlijk. We besluiten lekker door te varen tot in de avond. Ik had een
ankerplaats uitgezocht op km. 1112 bij Smederevo, een grote stad met overslag
van kolen, etc. op treinen, maar eenmaal daar aangekomen vonden we de ligplaats
toch niet zo leuk, en het was nog vroeg dus toch maar even verder. Dat even
verder voerde ons naar een eiland op km 1105, maar hier liepen we al gauw aan de
grond en in het wier zodat we verder voeren naar 1097, waar een eilanden groep
lag. De meest geschikte plek op de kaart leek achter Dubovacka, maar ook daar
konden we door wier en takken niet komen, zodat het Stojkova werd op km 1096,
waar het tot op 5 m. uit de kant nog 18 m. diep was. Maar op aan wijzing van een
daar gelegen motorbootje hebben we de boot helemaal tegen de kant gezet. Er was
toevallig 3 m. kaal met zandgrond, waar de neus mooi op kon en met een touw aan
een boom kon er niets meer gebeuren. Terwijl het een paar meter achter de boot
nog behoorlijk stroomde lagen wij heerlijk rustig uit de stroom. De hulpvaardige
Serv was nogal rauw in de mond, wat Hanny de stuipen op het lijf joeg. Zij dacht
dat hij ons daar niet hebben wou, terwijl ik juist begrepen had dat we snel de
wal in moesten. We zullen over Hanny’s visioenen over Serven met geweren maar
niet verder uitweiden, we hebben er prima overnacht.
De Donau is hier vergeven van het zwerfvuil, veel soms gehele bomen, veel
plastic flessen, wier etc. zodat je wel moet kijken waar je vaart.
Om de strijd van de muggen te winnen gaan we naar binnen achter het vliegennet,
en we proberen een nieuw kabeltje uit met een DVD op de TV. En het werkt; het
geluid komt nu ook uit de boxen op de TV, zodat we filmpje kijken deze avond.
20 juli
Toen ik wakker werd en aan dek kwam leek het wel of het
gesneeuwd had, zoveel pluizen lagen er overal op de boot. Er kwam nog een visser
langs die in gebrekkig duits vroeg of we pech hadden, hij wou graag zijn duits
nog even oefenen denk ik, maar toch aardig. Het verstandigste leek me om te gaan
varen terwijl de anderen binnen bleven, het was namelijk echt erg. Even in de
wind, en 90% van de pluizen had zijn weg weer gevonden, de rest moesten we wat
helpen maar het er was weer te wezen aan dek. Onderweg begon opeens het
schroefaslager te piepen, motor uit en bedden aan de kant om het rubberen lager
even in te knijpen om de lucht eruit te laten die er blijkbaar ingekomen was en
het euvel was verholpen. Toch even wat vet regelen voor dit lager, dat ben ik
vergeten mee te nemen.
Om 11 uur komen we bij Veliki Gradiste aan waar we uit moeten klaren. Je moet
hier wel aanleggen aan een privé ponton, er is niets anders en er komt
onmiddellijk iemand naar ons toe die € 10,- aanleggeld wil hebben, we weten het
tot € 5,- af te dingen en gaan onze formaliteiten regelen.
We treffen een 470 en laser zeilende douanier aan die ons verder helpt. Ook hier
moeten we 3 loketten af om alles te regelen, maar het gaat gemoedelijk.
Tussendoor gaan Hanny en ik nog even het stadje in om nog wat inkopen te doen
terwijl Daan de formaliteiten afhandelt en Miranda op de boot past in de
bloedverzengende hitte, en doen we bij het ponton nog wat inkopen, want dichter
bij de boot kun je niet boodschappen doen, al zijn de prijzen hier op afgestemd.
Om 11.30 zijn we uitgeklaard en varen we verder. Onderweg de motor uit en Daan
springt even in het water. Hij kijkt met de duikbril ook nog even naar de
schroef, alles is schoon dus verder maar weer.
We komen langs een bos wat onderwater staat bij km.1042, het ziet er luguber
uit, want er is geen boom meer in leven, er is zeker een stormpje met een hoop
water overheen gegaan.
Op km 1040 vaar je echt de bergen in, massieve hoogtes aan beide kanten van de
rivier, en het is hier meer dan 40 m. diep. We genieten van het zicht, aan de
ene kant Roemenie, en aan de andere kant Servië. (Als we Servië nog in willen
moeten we ons melden bij de policia, dan is er geen probleem)
De Donau stroomt hier ca. 1,3 kn. dus dat is niet zo veel. Het is nog steeds erg
heet (38 graden).
Om 17.15 uur ankeren we op km. 999 achter een ondiepte, eerst zag ik het grote
meer daar voor ons liggen maar het is nagenoeg windstil en er liggen ook nog een
paar andere bootjes dus het zal wel goed zijn. De eerste ankerpoging mislukt,
maar de tweede houdt goed vast en we zwemmen in warm water, tot je wat dieper
voelt dan is het wel frisser.
Ik peddel eens langs de oever en maak een praatje met de andere ankeraars en
voor ik het weet zit ik aan de “slibowitsch”, turkse koffie en krijg ik weer een
specialiteit voorgeschoteld, een soort goulash met een zeer verfijnde smaak.
Mijn gastheer is televisiekok blijkt, en kan er wat van.
’s Avonds na het eten komen ze nog een borrel terug halen en ze vertellen ons
dat er 10 resp. 30 km verder stroomafwaarts allerlei bezienswaardigheden zijn
die we niet mogen missen.
Ook komt de politiek nog even aan de orde, ze vinden het maar niks dat ze van
alles moeten van de NAVO om er weer bij te horen. Milosewitsch en Radiz en
consorten zijn ook in hun ogen misdadigers en waarom mensen met verschillende
godsdiensten elkaar zo naar het leven kunnen staan begrijpen ze ook niet. Weer
een boeiende en leuke dag.
Ze vertellen ons ook dat de ondiepte op de kaart tussen km. 999 en 997 een stad
is die onderwater is komen te staan door de elektriciteitscentrale waar we nog
langs moeten komen en dat het niet denkbeeldig is dat je achter de kerktoren
blijft hangen als je over wilt steken.