Reisverslag 18
Plaats: km 1394- Novi Sad - Belgrado
Datum: 16 -17 -18 juli
16 juli
Om 9.20 uur het anker opgehaald en weer op weg. Het weer is
niet bijzonder, maar het blijft droog en met de juiste kleding aan is het goed
uit te houden.
De Donau is hier zeer bochtig, en het stroomt hier tussen 2,5 en 3,5 kn
afhankelijk van de diepte en breedte van de Donau. Later horen we dat het verval
van de Donau gemiddeld 43 mm/km is. De natuur blijft hier boeien, het landschap
is vrij vlak, maar de oevers zijn groen met verschillende boomsoorten, maar het
is wel veel kilometers (uren) hetzelfde. We moeten alert blijven met sturen want
het is erg bochtig en in de binnenbochten vaak ook behoorlijk ondiep.
Als we Vukavar naderen verandert de rechter oever in een hoge zandwal waarin
honderden zwaluwen hun nesten hebben onder gebracht.
Vukovar is een drama om te zien, hier is de industriewijk volledig aan flarden
geschoten, ook staat er een hoge betonnen watertoren die zeer zwaar beschadigd
is.
Onderweg worden we bezocht door mega muggen ca. 3 cm. lang, ze steken overal hun
voelspriet in en als Hanny door haar sok zijn snuit voelt, openen we de jacht,
en de vliegenmepper doet zijn werk.
Ook vinden we een verstekeling aan boord, een lichtgroen mini kikkertje, we
leren hem weer zwemmen.
We hadden met de Zweden afgesproken om bij km. 1294 uit te zien naar een goede
ankerplaats, maar hier was een eiland volledig onder water gelopen zodat we
doorvaren naar km 1284 waar we een prachtige ankerplaats achter een eiland
vinden.
Hanny wil graag zwemmen, want het weer is helemaal opgeknapt en het is lekker
warm aan het worden. Komt er opeens een waterslang uit de kant naar ons toe
gezwommen, weg met de zwemplannen dus. We hangen een net van onze Zweedse
vrienden uit omdat we voor ons uit allemaal vissen zien zwemmen en springen. De
vissen zijn echter intelligenter dan wij, want we vangen niets.
17 juli
Op tijd weg want dan kunnen we ’s middags in Novi Sad de
stad bekijken. Om ca 13.00 uur zijn we bij Novi Sad, waar alle bruggen in 1999
zijn vernietigd door de NAVO troepen, en waar nog een pontonbrug ligt waar we
doorheen moeten. Alvorens de haven in te gaan besluiten we de pontonbrug even te
bekijken om te zien hoe de situatie is als we er ’s nachts door moeten.
Alle commentaar lezende uit de Stentor verslagen waren we vrij achterdochtig om
aan te leggen en als een enorme buik ons toe staat te zwaaien op een van de
eerste steigers vaar ik er op af en tot onze verbazing als ik vraag hoeveel het
kost om daar aan te leggen reageert hij bijna verontwaardigd. Bij deze club zijn
we als gast van harte welkom, en het kost niets.
Hulpvaardige handen pakken de lijnen aan, en de Zweden gaan bij ons langszij.
Een bloedmooie jongedame wordt naar ons toe gedirigeerd die vloeiend engels
spreekt en ons allerlei tips geeft en later mee loopt naar de taxi die zij voor
ons gebeld had om de chauffeur uitleg te geven waar we heen moesten.
We tanken hier ook drinkwater zodat we hiermee Oltenita waarschijnlijk kunnen
halen vanaf hier.
De stad is gewoon leuk om te bezoeken en de taxi brengt ons er naar toe voor
€1,- niet te geloven gewoon. We gaan eerst naar de kapitaneria om te informeren
over de pontonbrug en ze vertellen ons dat we vanaf 22.00 uur tot 05.00 uur er
doorheen kunnen varen en ons alleen hoeven te melden met de marifoon, verdere
formaliteiten zijn niet (meer) nodig, en we hoefden ook niets te betalen.
Novi Sad is een grote stad met veel winkels terrassen etc. Vooral leuk zijn de
kleine winkelsteegjes die dwars op de grote straat staan, hier krijgt de zon ook
minder toegang zodat het wat koeler blijft. Daan koopt hier felrode “All Stars”
en wij een biertje.
Terug gekomen op de haven nodig ik een Duits sprekende man uit die met een
zeilbootje bij ons voorbij voer en een praatje kwam maken uit nieuwsgierigheid.
Het bleek een sportjournalist te zijn die ook fanatiek wedstrijdzeiler is. Al
gauw kwam ook de voorzitter (een botenbouwer) van de club erbij met een vriend
en een paar borrels verder hadden we een boeiende conversatie over de Donau en
over van alles en nog wat. De voorzitter ging even weg en kwam terug met een
lokaal borreltje van, zoals hij vertelde, een vrucht zo groot als een appel maar
geel, het smaakte als slibowitsh, erg lekker.
Onze voorzitter wist te vertellen dat hij ook de volgende morgen door de
pontonbrug ging en dat deze ponton brug door de week tot 05.00 uur geopend was,
maar in het weekend tot 12.00 uur en dat hij om 6.00 uur wou vertrekken. Dit was
veel beter dan ons eerste plan om om ca. 10.30 door de brug te gaan en zo snel
mogelijk ergens voor anker te gaan en we besluiten om gelijk met hem te
vertrekken .We moesten nog eten en op de haven ernaast was een goed restaurant.
Met de Zweden zijn we hier naar toe gegaan en hebben gegrilde “smuds” gegeten en
zalm. De smuds is een geweldige vis die zo van de graat valt, erg lekker.
Miranda had als enige mixed grill. En toen dat geserveerd werd dachten we dat
het voor de hele tafel was, zo’n berg was het.
Terug op de haven dansen we de Salsa en river dance op muziek van het strand,
waar Daan en Miranda nog een gezellige avond beleven. Ook wilde ik nog een
flesje wijn aan onze mooie tolk geven, ze was helaas al weg, dus maar onder de
tent gelegd. De mensen (dames) zijn hier best om aan te zien, een genot voor het
oog. Op het moment dat ik dat doe wenkt de buurvrouw of ik daar nog even aan
boord kom. Dat kon ik beleefdheidshalve toch niet weigeren. Ze spraken geen
Duits, geen engels, maar met handen en voeten en af en toe wat opschrijven werd
het toch nog wel wat. Ik kreeg een bordje met rijst met bonen en vlees wat ik op
moest eten, ook weer lekker. Ook kreeg ik nog een glas van de inmiddels beroemde
lokale slibowitsch. Hanny kwam er ook nog even bij (ze kwam me halen,
natuurlijk), werd ook uitgenodigd, en om 02.00 uur gingen we eindelijk op bed.
We kregen ook nog 3 clubvlaggen mee voor ons en de Zweden.
18 Juli
Om 5.40 ging de wekker, eerst maar koffie gezet, dat was
wel nodig na gisteravond.
De voorzitter voor ons uit en wij met 3 boten er achteraan.
Er zijn al 3 bruggen weer hersteld, en we hoorden een gerucht als zouden ze de
pontonbrug in ere houden omdat ze willen dat de NAVO meebetaalt aan het herstel
van de laatste brug, en het meer een politieke als logistieke achtergrond heeft
dat hij er nog ligt. De 2 middelste delen worden ontkoppeld zodat ze met de
stroom mee er aan blijven hangen.
De vaart naar Boedapest duurt 6 uur, en langs de oevers zien we voor het eerst
dat de Donau als dump gebruikt wordt, overal zien we sporen van rotzooi
variërend van vrachtauto’s, koelkasten tot huisvuil van de rechter oever (die
hoog en kantig blijft) aflopen. Ook zie ik bij een paar huizen afkalving van de
oever, ik vraag mij af of die mensen daar nog lekker wonen bij een hoge
Donaustand.
Bij Belgrado aangekomen gaan we naar een groot schip waarachter mastjes liggen,
de zeilclub van Zemun (km 1172,5), ons aangeraden door onze vrienden uit Novi
Sad.
Ook hier worden we weer allerhartelijkst als gasten ingehaald, ze maken ruimte
en voor we het weten staat er een bord met cakejes aan dek, en krijgen we aan de
bar wat te drinken aangeboden ook word hulp aangeboden om met de auto diesel te
halen bij een benzinepomp.
Het is hier bloedheet, Hanny meld 33 C in de schaduw, de Bimini is hier een
absolute noodzaak. We besluiten dan ook om lekker aan boord te blijven, wat te
zwemmen.
Boven ons hoofd vliegt een vliegende rubberboot. Iemand heeft hier een
watervliegtuig gebouwd van een rubberboot met een grote propeller achterop en
vleugels van zeildoek, je weet niet wat je ziet. ’s Avonds gaan we naar een
restaurant Venecia op de hoek bij de Donau, waar we voor weinig weer
voortreffelijk eten. Om hier te komen loop je langs de boulevard, waar honderden
mensen flaneren en talrijke standjes zijn met vreubels en frutsels, ijsjes en
kunst, erg gezellig. We zien een leuk schilderijtje van een bootje op de Donau,
wat we besluiten te kopen.
19 juli
Redelijk vroeg op want we willen naar Belgrado om de stad
te bezichtigen en dan weer verder varen. We bellen even met de Zweden, want die
waren de vorige dag niet op komen dagen, om te overleggen wat zij willen, want
als ze bij ons langszij gaan, wat de enige optie ter plekke was, dan konden wij
niet weg als zij van boord gingen. Zij waren net onderweg en zouden 20 min.
later aankomen, zodat we even wachten en hen binnenin leggen en onszelf buitenop
zodat we weg kunnen als we willen.
Met de taxi voor ca.€ 3,- naar het centrum van Belgrado en dat terwijl brandstof
hetzelfde kost als bij ons.
Belgrado is een stad van 2 miljoen mensen, en heeft een moderne winkelstand waar
je alles kunt kopen. De stad is ok, maar we hebben mooiere steden gezien. Wat
wel een bezienswaardigheid is, is een oude vesting die helemaal opgeknapt wordt,
waar allerlei sportvelden in zijn aangelegd, ook vind je hier een keur aan
antieke kanonnen e.d.
We lopen argeloos een mooie kerk in, mag dat niet omdat we niet de juiste
kleding aan hadden, lange broek, lange rok, etc., en we worden er uit gestuurd,
toch mooi dat we hem even gezien hebben want het was wel een erg mooie kerk met
fraaie schilderijen aan de wand en beschilderingen van de plafonds, er stonden
geen stoelen in, het zal wel een of andere gebedsruimte zijn waar je op je
knieën de goede kant op moet zitten.
Na wat inkopen te hebben gedaan gaan we aan boord, drinken met wat clubleden nog
een afscheidsdrankje, nemen nog een verkoelende douche en gooien de trossen los,
tot ver uitgezwaaid door de aanwezigen, het was een uitstekend verblijf hier.