Reisverslag 59

Plaats: Spanje; Almerimar tot Marbella, Mark aan boord

Datum: 5 maart t/m 18 maart

5 maart
Met de huurauto van Almerimar naar Alicante gereden. Het weer was erg aangenaam, zonnig en warm. In Alicante een terras opgezocht en daar hebben we met de fam. Wind afgesproken.
Na een niet zo lekkere maaltijd hebben we Hanny aan de fam. Wind overgelaten en zijn Aad, Irene en ikzelf naar de luchthaven gereden waar we uiteindelijk met een uur vertraging vanwege sneeuw en vorst in Nederland de lucht in gingen.

6 t/m 11 maart
Hard gewerkt en veel oude bekenden weer gezien in Sneek, en Nederland op zijn best: in afwachting van een bekeuring voor onbekende overtreding (er flitste iets in Utrecht).
Hanny heeft het heerlijk gehad bij de familie Wind, nog bedankt luitjes.

12 maart
Met Mark naar Spanje gevlogen. Met huurauto naar fam. Wind, waar we gezellig de avond door hebben gebracht en op geïmproviseerde bedden hebben gelogeerd.

13 maart
Niet te laat op, en op weg naar de boot. Het weer is in het begin niet al te vriendelijk, maar gaandeweg komt de zon er bij en wordt het heerlijk warm. De tocht gaat over een mooie snelweg door de bergen en dan weer langs de kust, een mooie route. Overal zie je plastic kassen voor de broodnodige groente en fruit teelt, soms rijd je door een plastic landschap, zo dicht staat het met deze kassen.
Eenmaal bij de boot aangekomen bel ik direct met de zeilmaker, hij had me beloofd op zondag de zeilen wel te willen brengen. Hij neemt de hele dag de telefoon niet op, de lummel.
We maken de boot verder klaar en genieten van het mooie weer, en Mark vangt zijn eerste vissen van deze week.
We eten bij een voortreffelijke Chinees op het havencomplex voor “halve prijs”, een aanrader.

14 maart
Pas om 11 uur krijg ik de zeilmaker aan de lijn, hij heeft autopech en belooft de zeilen binnen 45 minuten te brengen. Na 1,5 uur maar weer eens gebeld, hij brengt dan het grootzeil, de fok was nog niet klaar. Daar had hij toch een hele week de tijd voor gehad! Wij willen nog 35 mijl varen en gaan dan vast met de boot naar de pomp bij het havenkantoor waar we de tank weer vol gooien. Om 1 uur brengt hij uiteindelijk de genua en kunnen we los. Echte autopech, of gewoon niets gedaan afgelopen week?
We varen naar Motril, eerst met een heerlijke bakstag wind terwijl er westen wind voorspeld was, maar dan gaat de wind plotsklaps liggen en moeten we de rest op de motor doen. De hele dag is het heerlijk weer.
We leggen om 20.00 uur aan in de haven van Motril, en nemen eerst een biertje in de club Nautico. We grillen onder rollende omstandigheden overheerlijke gamba’s aan boord op de elektrische gril en na een potje jokeren gaan we te kooi.
Er loopt een onaangename golfslag de haven in en we slapen daardoor erg onrustig, het waait niet en toch loopt er nog een swell.

15 maart
We gaan met de bus naar Granada. Een prachtige tocht door de bergen, de Sierra Nevada. Eenmaal in Granada aangekomen blijkt dat er een ministersconferentie is en het ziet er zwart van de politie. Ook is het Alhambra ’s ochtends gesloten geweest om de ministers een kijkje te gunnen, waardoor er urenlange wachtrijen zijn ontstaan en het voor ons niet mogelijk blijkt er naar toe te gaan. We gaan naar de grote kathedraal (Barrio de la Catedral, bouw van 1521 – 1703), die ook erg indrukwekkend is. Met de bus gaan we naar de Mirador de San Nicolas, een hoger gelegen punt, van waaruit een prachtig uitzicht hebben op het Alhambra. We lopen terug door de smalle straatjes naar beneden. Granada heeft een aantal leuke, erg oude wijken die een beetje aan Hydra doen denken, alleen met pakezel te bereiken. Verder is het een grote moderne stad. Het weer zit ons mee, want het is zonnig en 20 graden. Om 18.00 uur nemen we de bus weer naar Motril, waar de boot nog net zo onrustig op ons ligt te wachten als we hem hebben achtergelaten, ondanks een dag bijna geen wind. Het ontwerp van deze haven is niet goed tegen Noordoostelijke golfslag beschermd, en je zou medelijden krijgen met de mensen die hier hun boot permanent hebben liggen.

16 maart
Na weer een onrustige nacht, waarbij zelfs de waterflessen op het aanrecht midden in de nacht omvielen, gaan we vroeg op (ik ben door de golfslag toch al vroeg wakker) en zetten koers naar Benalmadena.  De ochtend begint mistig. Er is geen wind (maar nog wel behoorlijke swell), dus op de motor. Tegen half 12 begint de zon te schijnen, en is het zeer aangenaam. Het begint lekker te waaien en we zeilen nog heerlijk langs de Costa del Sol. Langs de kust is het bezaait met hoge appartementen, hotels, etc., een echte toeristische kust. Mark probeert te vissen, maar verspeelt het vistuig om onduidelijke reden. (misschien toch die walvis?)
We lopen om 16.00 uur de haven in en vinden een heerlijke rustige ligplaats naast een boot van een Belgische familie die ons in het Nederlands ontvangt. Ze vertellen ons dat dit de haven is waar ze ineens voor 18 jaar de huur vooruit hebben moeten betalen. Daarnaast betalen ze ook nog een aanzienlijke fee voor jaarlijks onderhoud. Toch ligt de haven vol, zo hoog is de nood voor ligplaatsen hier in de buurt. We verkennen het dorp en eten in een restaurant waar we in onvervalst Nederlands worden geholpen. Alles is hier of  Nederlands of Engels lijkt wel.

17 maart
Er is weer zwaarder weer op komst, en in plaats van een trip naar Gibraltar stellen we ons plan bij en gaan naar Marbella, waar we om 16 uur binnenlopen.
Mark heeft een nieuw vistuig, een grote vis met vervaarlijke haken, maar de vissen zwemmen er om heen, niet een trekt maar even aan de lijn. Wel komt een dolfijn ons nog even begroeten, dat blijft leuk. Het is fantastisch zeilweer, en halve wind varen we met dik 7 knopen een paar mijl uit de wal (voor de vissen van Mark) onder de kust door. We proberen door zeil te minderen de snelheid te doen afnemen. Maar de Alegría heeft er zin in en laat zich niet temperen.
Marbella heeft 3 havens. We lopen op advies van mensen uit Benalmadena de 1e haven Puerto Marina la Bajadilla in, die vroeger alleen voor vissers bedoeld was, maar onlangs is verbouwd voor de pleziervaart. Het is een mooie moderne haven met alle faciliteiten, waar we een goede plek krijgen voor de komende dagen.
We verkennen in de avond de stad, er is geen kip te bekennen, het is duidelijk nog geen seizoen. Wel lopen we in een barretje 2 Engelsen tegen het lijf die 2 boten naast ons liggen en drinken gezellig een biertje met ze.

18 maart
Ik blijf aan boord om van alles en nog wat te regelen, en Hanny en Mark gaan te winkelen. Moe maar voldaan komen ze met leuke kleren voor Mark weer aan boord, geslaagde missie dus. Marbella is groot, bijna 100.000 inwoners met prachtige winkels en een leuk,oud centrum. Het weer wil niet echt, de storm gaat aan ons voorbij maar de lucht is egaal grijs. De temperatuur is ca. 18 C, dus dat gaat, maar de zon missen we wel.
Mark gaat er met de fiets nog op uit om inktvis te kopen voor aan de haak, want hij moet en zal een vis vangen. En inktvis is de lekkernij voor de lokale vis blijkt uit onderzoek. Het is zo gezellig om Mark weer bij ons te hebben. De week vliegt zo voorbij.