21 juni

We worden wakker van een donderend geraas boven ons hoofd, het blijkt dat er een rangeertrein van het industrieterrein loopt op ca. 10 m. van de boot. Dit hadden we de vorige avond niet gezien in het donker. Verder een heerlijke rustige nacht gehad.

We gaan om 9.00 uur weer los na een ontbijtje. We komen weer achter een duwcombinatie van 187 m. terecht. Af en toe passeren we hem om in rustig water te kunnen varen, maar bij elke sluis moet hij er toch weer voor ons in. Er zit een Nederlandse kapitein op die graag in de sluizen een praatje komt maken. Hij blijkt uit Heerenveen te komen.

In de loop van de ochtend bellen Kai en Ellen onze vrienden uit Noorwegen dat ze in de buurt van Hannover zitten en met ongeveer 2 uur bij ons in de buurt zullen zijn. We spreken af in Hassfurt.

Doordat we achter de duwcombi zitten die ook nog in een bocht zo’n groot gevaarte tegenkwam, waarbij ze de zaak bijna stil leggen om elkaar te kunnen passeren, zijn we pas om 2.00 uur in Hassfurt. Ik heb net de lijnen vast als Kai en Ellen over de dijk kijken, nog geen 5 minuten na elkaar in Hassfurt, dat is pas timing.

De zon kwam zich melden en we hebben heerlijk op het achterdek bijgepraat. Zij moesten weer verder, want ze hadden afspraken in Slovenië waar Elan wintersport producten worden gemaakt die zij importeren. Ter afsluiting zijn we Hassfurt ingegaan hebben wat inkopen gedaan en een vroeg, maar voortreffelijk, diner genoten met elkaar in een hotelletje. Kai en Ellen vertrekken om 18.00 uur. Ze proberen later tijdens onze trip wat langer aan te monsteren, dat zou erg leuk zijn.

We hebben in Hassfurt aan de kade overnacht.

22 juni

Bamberg is ons volgende doel, hier gaat de Main over in het Main-Donau kanaal, en het moet een zeer mooie stad zijn. We verlaten Hassfurt om 10.30. Het weer is wisselend, af en toe zon en af en toe zwaar bewolkt. De kleding kun je ook beter aanpassen, want als de zon schijnt is het best warm, en onder de wolken is het huiverig.

Als kontrast op de duwcombinatie varen we nu op met een 9 m. motorjachtje, en de sluizen van soms 300 x 12 m. schutten alleen voor ons tweeën. Heerlijk rustig deze keer. De omgeving is net zo mooi als gisteren, een aanrader. Wat moet het hier ook fantastisch zijn in de herfst als alle herfstkleuren zich aanmelden.

Om 14.15 uur verlaten we de Main, en een paar km. verder in de monding van de Regnitz is een haventje vlak bij Bamberg. Meer dan wat steigertjes is het niet, maar het ligt er mooi en de mensen zijn zeer vriendelijk. Het is een vereniging van volkstuintjes, waarvan de leden ca. 15 boten hebben, en ze hebben wat extra inkomen uit passanten. Stroom, bronwater en douches zijn aanwezig. Ze hebben een nieuw tuinhuisje ingericht met een toilet en een douche, keurig allemaal. Ze doen dit allemaal met zelfwerkzaamheid.

Voor onze 15 m. (met de mast plat) moet nog wel wat verlegd worden, maar dat is zo geregeld.

Op het bedwingen van de Main hebben we met de bemanningen van de Nautilus en de Muse die al dagen met ons optrokken een flesje open getrokken, erg gezellig en je hoort nog eens wat. Ook de mensen van de haven vertellen het nodige over Bamberg en over het traject naar Wenen. Dit is snel doorvarend ca. 6 dagen, we kunnen dus rustig aan doen want we hebben met de jeugd afgesproken ongeveer 5 juli in Wenen te zijn.

De middag lekker geluierd, morgen gaan we Bamberg in.

We hebben een voortreffelijke “Hanny maaltijdsalade” genuttigd, en ’s avonds weer met de buren en een paar van de lokalen een drankje genuttigd onder een partytent die hier permanent is opgesteld. Erg gezellig. De meesten hier kennen ook vele Nederlandse wateren, maar voor ons zijn de verhalen wat ons nog te wachten staat veel interessanter.