Dag 2, 7 juni 2004

 

Voor het uitvaren eerst maar wat klusjes geklaard die waren blijven liggen.

We hadden geen spanning op het stopcontact buiten voor de Magellan GPS, dit gefixed en ook de tankmater eindelijk goed aangesloten. Iemand heeft de zwarte draad tot plus gepromoveerd en de rode tot min, zo kun je blijven zoeken, gelukkig gaf de spanningszoeker uitkomst. Over de tankmeter zat ik wel in, aangezien we de komende dagen vooral van brandstof afhankelijk zijn.

 

Ook blijkt de e-mail niet te werken, dus de helpdesk van Vodafone gebeld, die konden het probleem wel onmiddellijk identificeren, maar de oplossing liet op zich wachten, aangezien er bij Vodafone zelf een storing was in hun systeem. De storing zou nog 4 uur duren, maar ze belden na 4,5 uur dat het morgen pas opgelost kan worden. Ze morgen terug bellen om de oplossing door te geven. (Dit doen ze wel professioneel en correct)

Vandaag onder perfecte weersomstandigheden van Kampen naar Zutphen gevaren, korte broeken weer.

De IJssel is een prachtige rivier, met mooie groene uiterwaarden, veel campings en af en toe wat mooie huizen aan de oever.

De stroom is aanzienlijk, plaatselijk oplopend van 1,9 tot 2,3 knoop.

Vertrokken om 11.15 uur, aankomst Zutphen 17.30 uur.

Er is op deze dag weinig verkeer op de IJssel, enige vrachtschepen en een enkel jacht.

 

 

Dag 3, 8 juni 2004

 

Om 12.30 vertrokken uit Zutphen, een mooie stad aan de IJssel, zeker de moeite waard om te bezoeken. Een Hanzestad waar de stijl van goede tijden uit weleer duidelijk te zien is.

Kees is ingescheept, Hanny heeft de laatste boodschappen gedaan, en na afscheid van Pa en Ma ter Pelle, en tante Ine de IJssel verder opgevaren richting Rijn.

Een prachtige dag, 2,3 kn. stroom tegen op de IJssel. Ook hier komen we langs prachtige stukjes Nederland, Dieren met fraaie woningen aan het water, mooie groene natuur en hier en daar een grindgat waar al enkele recreanten ofwel geankerd, of aan een strandje liggen.

Om 16.30 uur verlaten we de IJssel, en komen we op de Nederrijn, onmiddellijk een heel stuk breder dan de IJssel, stroom ook ca. 2,3 kn. tegen.

Op enig moment doet de kraan het niet meer, en we horen hevig gesis onder de luiken. Eerst de pomp maar een uit gezet, en toen de bank waar de watervoorziening in zit open om te zien wat er aan de hand is. Het blijkt een slang te zijn die uit de boiler komt, die er is afgesprongen. (het was door het lange varen natuurlijk knap warm geworden in de slang, en het bleek ook dat de slang van een te grote diameter was om goed op de tule te passen.

In het achterschip zat nog een leiding om eventueel een warme douche op het achterschip te maken, hier heb ik een stuk afgehaald en er tussen gezet. Dit bleek ook nog geen doorslaand succes, aangezien dit zeer stugge slang was, die zich door een slangklem nauwelijks liet bedwingen, en er dus ook onder druk weer af sprong. Dit wordt dus een avond zonder water, niet wassen, etc.

We hebben getankt in “de Bijland”  hier hadden ze geen slang helaas maar we konden ons wel voor een avond redden, want of ik een voorgevoel had, net voor vertrek uit Sneek had ik nog een jerrycan uit de garage gepakt en met water gevuld op het achterschip gezet. Hier konden we nog koffie en thee mee maken.

 

 

Dag 4, 9 juni

 

Eerst naar een jachthaven gevaren in de Bijland, om goede slang en slangklemmen te kopen. Ik had wel slangklemmen meegenomen, maar veel te groot, deze klemmen dan niet goed om een buis met kleinere diameter.