Donau, Hofkirchen Duitsland - Oostenrijk Linz;

 

29 juni

 

Na de nacht in Hofkirchen te hebben doorgebracht naast een zelfgemaakte laten we maar zeggen bijzondere boot aan een niet te sterke steiger, waar we toch lekker hebben geslapen, zijn we om 10 uur vertrokken richting Passau.

Het stroomt behoorlijk en we maken minstens 15 km/uur over de grond bij een rustig toerental.

In Passau zelf is geen aanlegmogelijkheid, maar net voor de sluis aan de rechter kant is de MYC Passau, waar we op stroom aan de kant kunnen liggen. Om 11.40 leggen we weer aan.

De havenmeester is er niet, maar een behulpzaam lid van de club brengt ons even naar Passau, zo’n 8 km verderop.

Als er vrachtschepen voorbij komen hobbelt het behoorlijk, maar op wat lossere lijnen is het goed uit te houden, en ’s nachts zijn er maar weinig schepen onderweg dus we slapen (alweer) als roosjes.

Passau is een heel mooie, oude stad met een groot wandelgebied in het centrum. De architectuur van de stad is boeiend, vele prachtige straten en gebouwen. De dom van Passau is absoluut de mooiste die wij ooit gezien hebben, zeer de moeite waard, allemaal beelden in cement, waanzinnige schilderingen aan het plafond, en het grootste kerkorgel ter wereld, naar ze zeggen.

Ook brengen we nog een bezoek aan een glaswerk museum, waar 4 verdiepingen glaswerk bijeen zijn gebracht van enige eeuwen terug tot nu. Het is in een oud bekend hotel Wilder Mann. Keizerin Sissi heeft hier ook gelogeerd samen met haar zus en moeder; de door haar benutte kamer is als monument ingericht. Echt prachtig.

We eten aan boord een hoogstandje van Hanny en wat restjes.  I k leg nog een aardkabel aan voor de marifoon, aangezien we regelmatig horen dat er een storende regelmatige brom wij slecht te verstaan zijn door anderen, en Ruud mij de tip gaf een aardverbinding aan te leggen.

 

30 juni

 

Om 9.15 de trossen los, en naar de sluis gevaren. Hier meldden ze dat we 45 min. moesten wachten, maar na 10 min. kregen we het sein door te varen. Er kwam nog een motorjacht uit Zwitserland bij, en voor 2 schutten ze wel. Dus een gelukje.

We varen nu geruime tijd tussen Duitsland en Oostenrijk in tot sluis Jochenstein, waar we 11.45 uur aankomen; wachttijd ca. 45 min. Dus mooi tijd om het verslag bij te werken.

Passau is ook van het water een mooi gezicht. We hebben heel wat foto’s geschoten die we zullen uitzoeken en Daan op CD meegeven, dan staan ze begin augustus op de website.

Het weer is prima, zonnig met af en toe een sluierwolk, lekkere temperatuur.

De stroom is heftig op sommige plaatsen, we schieten met 11 kn. langs de wal, waar we diverse leuke dorpen voorbij komen, en ook en enkele goed uitziende jachthaven.

De sluis Jochenstein is de grens naar Oostenrijk en we veranderen de gastlandvlag.

Al met al zijn we aardig opgeschoten en voorlopig hebben we even geen sluizen, dus we kunnen vandaag heel wat kilometers afleggen en verwachten tot Linz te komen.

Het landschap verandert onderweg totaal, we gaan door bergachtige rotsen begroeid met bomen tot een vrijwel vlak landschap met wat lichte glooiingen. De Donau is vrij breed, en de veranderingen die we onderweg beleven vormen een prachtige belevenis. We proberen onderweg nog aan te leggen bij een dorpje wat er leuk uitzag, en er lag een uitnodigende ponton voor de wal, maar toen we eenmaal lagen konden we de kleine lettertjes beter lezen en je mocht er niet overnachten. Dus maar weer verder, uiteindelijk halen we Linz.

Bij de laatste sluis die we vandaag namen, waar we even moesten wachten, was ik onderdeks rustig aan het computeren, en Hanny lag aan dek te dutten toen ik opeens een noodkreet kreeg van Hanny, “Henk dit komt niet goed”, wat bleek; er naderde een passagiersschip kwam met asociale snelheid aanvaren, met giga golven dat als we waren blijven liggen er beslist schade zou zijn ontstaan. Gelukkig net op tijd de trossen los, en los van de wal de golven overleefd, wat een hork van een schipper. Goed gezien van Hanny!

We liggen nu in Linz in de winterhaven naar Portugal-Nederland te kijken. (het is pauze)

Wordt vervolgd.