Dag 1, 6 Juni 2004

’s Ochtend nog de laatste handelingen verricht, nog een keer het huis door of we niets vergeten zijn. De familie nog even op de koffie gehad, en dan is het eindelijk zover. Anderhalf jaar van voorbereiding en plannen maken worden nu werkelijkheid

We zijn los, zondagmiddag 14.15 uur de trossen los, uitgezwaaid door Mark, Jetta, Miranda, (Daan is in Langweer het Valken evenement aan het varen) Hans Seydell en vele buren. Een emotioneel moment, je laat je hele hebben en houwen achter, je zwaait uit de verte nog eens, en dan ben je met zijn tweeën, een apart gevoel gaat door je heen.

Het weer is prima, niet te warm en niet te koud, een bescheiden windje. Om het wegvaren te vieren hebben we een flesje wijn aangebroken, en voor we de Brekken uit zijn toosten we op een goede vaart.

De afgelopen weken waren hectisch, nog van alles aan de boot klaar maken. De mast plat gelegd, maar op 2 meter hoogte, zodat we er normaal onderdoor kunnen lopen. Dit maakt het wel problematisch om hem stabiel te krijgen. Vooral voorin met die smalle neus is dat niet eenvoudig. Op het beslag van de ankerrol was aan BB nog mooi ruimte om een balk in te klemmen. Dit hebben we dan ook gedaan, verder met veel touwen zo goed mogelijk geschoord en vast gezet. Op het zwemplateau konden we mooi een balkenconstructie kwijt om de mast achter vast te zetten, en in de midden hebben we nog een balk op de mastfundatie gezet om doorzakken te voorkomen. Met talies aan de wantputtingen de mast daarna zo vast mogelijk getrokken. Al met al is het een spinrag van lijnen geworden. En toch kunnen we er nog gemakkelijk omheen.

Omdat we in allerlei landen zullen belanden en niet zeker weten wat de waterkwaliteit zal zijn heb ik te elfder uure ook nog besloten waterzuiveringsapparatuur in de tank in te bouwen, “2B sure”, dit moet alle bacteriën doden, zodat we minder risico lopen op vreemde ziektes. En natuurlijk bleek dit niet onmiddellijk te werken, het bleek dat er een stekkertje los zat, mogelijk door bij de aanleg te enthousiast de kabel door te trekken. Maar voor je de oplossing hebt, ben je er wel mooi druk mee.

Binnen anderhalf uur, we hoefden immers niet voor bruggen te wachten met de mast plat, waren we in Lemmer, waar de sluis al voor ons open stond, en met 10 minuten zaten we op het IJsselmeer. We varen nu naar Urk, om het Ketelmeer op te kunnen varen.

Onderweg heeft Hanny nog wat plaatjes geschoten van het Friese landschap, wat we een jaar achter ons laten.

Om precies 18.00 uur varen we Urk voorbij, en komt de Ketelbrug in zicht. De IJsselmeer is als een spiegel, er varen slechts enkele schepen om ons heen, het weekend is voorbij voor de meesten. En wij, wij varen lekker verder, de lucht is blauw, de motor zoemt en we nemen nog een glaasje.

We lopen om 20.15 uur de haven van Kampen binnen en bij het aanmeren stapt Hanny mis en land met een grote plons in het water.

Gelukkig kan ze er om lachen, en het is de eerste test van de warme douche aan boord. Heerlijk volgens Hanny.

Om het verhaal af te maken, we hebben op de eerste dag volgens de GPS een afstand van 42.86 mijl afgelegd.